15 Sep 2010

Penyangak kad pengenalan dan kerenah bank

02/09/2010 aku kehilangan kad pengenalan diri (I/C) dan beberapa kad penting yang lain. 03/09/2010 aku pergi ke JPN untuk buat IC baru. Layanan kepada pelanggan amat baik. Malangnya undang - undang yang dibuat oleh kerajaan amat menyusahkan orang ramai. Orang yang kehilangan IC pastilah berada didalam kesusahan. Nak keluar duit perlu guna IC, nak buat lesen perlu ada IC, nak buat apa - apa perlu IC. Untuk dapatkan IC sementara aku perlu bayar dulu kompaun yang dikenakan. Memanglah ada borang rayuan. Jika kompaun bernilai RM210 boleh rayu RM110. Tapi wajarkah duit dibayar sebelum dapat IC sementara? tak bolehkah dibayar sewaktu nak ambil IC sebenar? Untuk dapatkan duit bayar kompaun perlu pergi bank. Nak ambil duit di bank perlu IC sementara atau tetap. Jika nak dapatkan IC sementara orang ramai perlu bayar dahulu, bagaimana mahu cari duit? jawapan kerani yang bertugas" perlu pinjam dari sesiapa dulu kemudian bayar". Perlukah orang susah di bebani dengan meminjam dengan orang lain pulak? Kenapa tak permudahkan pembayaran sewaktu nak ambil IC sebenar? itukan lebih mudah. Sesiapa yang nakkan IC sebenar pasti akan berusaha untuk dapatkannya. Kenapa kerajaan begitu takut orang ramai taknak bayar? sedangkan IC sementara hanya sah selama 3bulan saja. Proses dapatkan IC 10hari.
IC rosak
IC rosak ini memang banyak berlaku. JPN menghasilkan IC yang tidak berkualiti. IC cepat rosak. Bank pulak lagi pelik, dulu asal ada IC boleh berurusniaga tapi sekarang nak berurusniaga cip IC perlu baik. kalau rosak tak boleh berurusniaga. Bayangkanlah betapa siksanya!!! Bila IC rosak orang ramai perlu buat IC baru. JPN ada bisnes. Orang ramai yang keluar duit. Pakcik2 dan Makcik2 dikampung lagilah naya... alangkah teruknya berada dibumi Malaysia yang hampeh ini..

Kerenah Bank
Bila nak pergi Maybank aku dapat bayangkan akan kerenah birokrasi yang akan dihadapi oleh orang yang susah macam aku ni. Kalau bukan dicawangan yang kita buka dokumen sokongan diperlukan. Nasib baiklah aku dah tukar cawangan yang berdekatan. Jadi, di Maybank masalah tidak banyak berlaku. Bila aku pergi ke CIMB cawangan Bandar Puteri Puchong, no giliran hanya berbeza satu saja. Tetapi terpaksa menunggu selama sejam kerana kaunter akan melayan mereka yang nak buka akaun dulu. selama sejam menunggu bila orang yang nak buka akaun baru habis barulah yang hilang kad atm pula dipanggil. Bayangkan pelanggan yang hilang kat atm yang sudahpun melanggan perkhidmatan CIMB dilayan kelas dua sebaliknya pelanggan baru dilayan bagai 'anak emas'!. Bila tiba giliran aku dipanggil lain pula kerenahnya. IC sementara perlukan dokumen sokongan seperti surat beranak atau lesen memandu. Sudah jatuh ditimpa escalator pulak!!!. Penyelesaiannya, aku tutup akaun CIMB. Kalaulah seribu orang menutup akaun CIMB bayangkan berapa banyak CIMB akan kerugian. Mana letaknya otak pegawai tinggi CIMB yang buat 'law' tu. yang peliknya, nak tutup tak perlu dokumen sokongan nak wat kad atm hilang perlu dokumen sokongan. Bodoh yang amat sangat. Patutlah Maybank lebih maju dan bertambah maju CIMB bertambah mundur dan bengap!!!

Tiada ulasan:

Catat Ulasan

Nota: Hanya ahli blog ini sahaja yang boleh mencatat ulasan.

FIFA Result

Try Every Game for Free

MP3

tweet